FANDOM

On kaksi Hapy nimistä jumalaa toinen Hapy löytyy hakusanalla Hapy (Horuksen poika)
Hapi

Hapi-niilinjumala kantamassa vettä.

Hapi hieroglyfein
<hiero>H-a:p*y-N36:N35:N35:N35-A40</hiero>

Hapi (tai Hapy) on muinaisessa egyptissä palvottu niilin tulvan-jumala. Hapy oli yksi ensimmäisistä Egyptissä palvotuista jumalista, jota palvottiin mahdollisesti jo ennen Egyptin valtion syntymistä. Hapyn nimen kantasana hap tai hep on mahdollisesti ollut Niilin muinainen nimi. Kuitenkin Hapia ei pidetä kuitenkaan Niilin jumalana vaan tulva tapahtuman. Hapy kuvattiin pitkätukkaisena ja usein vihreänä tai sinisenä miehenä, jolla oli iso vatsa ja riippuvat rinnat, jotka symboloivat Niilin hedelmällisyyttä. Hapy kuvataan usein kaatamassa vettä astiasta, sillä hän oli vuotuisen Niilin tulvaan yhdistetty jumala. Hapylla oli päänsä päällä papyrus-kaisloja, jotka kuvaavat Ala-Egyptiä tai lootuksen kukkia jotka kuvaavat Ylä-Egyptiä. Myöhemmin Hapy yhdistettiin usein myös Osirikseen. Hapi oli tärkeä jumala koska Niilintulva oli tärkeä tapahtuma egyptissä, koska niili toi maahan hedelmällistä lietettä jonka vuoksi egyptiläiset saivat hyvän sadon. Hapia palvottiin kaikkialla Egyptissä, erityisesti Aswan ja Gebel El-Silisilassa. Mutta Hapin kunniaksi ei rakennettu temppeleitä.